دین جاویدان
قالب وبلاگ

بیان این مطالب  با عنوان سفر آخرت یاد آوری سر نوشتی است که هیچ کس را گریزی از آن نیست . داستان مرگ و مردن ، داستانی واقعی است که انس و جن و کوچک و بزرگ و زن و مرد و خدا پرست و کافر نمی شناسد و حتی پیامبران الهی و فرشتگان مقرب نیز از آن مستثنی نیستند . ما قصد داریم بر اساس آیات شریفه قرآن کریم و روایات معصومان و بزرگان دین و حکایات واقعی ، لحظاتی شما را از این جهان مادی ، بیگانه ساخته ، و هر چند دقایقی ناچیز شما را با خود به تماشای این پدیده  برده و زمینه ای را برای خود و دیگران فراهم آوریم تا از سراب غفلت بیرون آییم و از بی رنگی خود را تهی سازیم و رنگ ثابت خدایی به خود گیریم و از سرنوشت گذشتگان عبرت بگیریم .

مرگ پدیده ای غیر قابل اجتناب :

علاوه بر این که روزانه همه ما شاهد مرگ و میر بسیاری از انسان ها هستیم و خود نیز از سرنوشت خویش حتی برای چند دقیق دیگر بی خبریم و دیر یا زود و خواسته و نا خواسته ناچاریم خود را تسلیم مرگ و مردن نماییم ، به خوبی روشن نیست که چرا ما از این رخداد که گریزی از آن نداریم همواره غافلیم و ان را به فراموشی می سپاریم ، حضرت علی ( علیه السلام ) در حدیثی می فرمایند از چند گروه در شگفتم و یکی از آن ها کسی است که مرگ را فراموش می کند در حالی که مرده ها را می بیند ، " عجبت لمن نسی الموت و هو یری الموتی ". قرآن کریم در آیات زیادی موضوع مرگ و مردن را یادآوری نموده است و در باره چشیدن مرگ از سوی هر جانداری تأکید کرده است. در سوره انبیاء آیه 35 چنین می فرماید : " کل نفس ذائقة الموت و نبلوکم بالشر و الخیر فتنة و الینا ترجعون " ( انبیاء / 35) یعنی هر جان و روحی و انسانی مرگ را خواهد چشید و ما شما را با بدی و خوبی آزمایش خواهیم کرد . در آیه دیگر می فرماید : " کل من علیها فان  *و یبقی وجه ربک ذوالجلال والاکرام "  (26 ، 27 ) در این آیه خداوند تاکید دارد که هر موجود زنده ای که بر روی زمین زندگی می کند فانی و نابود خواهد شد و تنها خداوند و جلوه های با عظمت و بزرگوار او باقی خواهد ماند .

در آیه دیگری می فرماید : " قل إن الموت الذی تفرون منه فإنه ملاقیکم ثم تردون الی عالم الغیب و الشهادة فینبئکم بما کنتم تعملون " ( جمعه/8 ) در این آیه فرموده است که به مردم بگو این مرگی که از آن گریزانید پس شما را ملاقات خواهد کرد و شما پس از مرگ به سوی خداوند آگاه به همه پدیده های آشکار و پنهانی باز می گردید و اوست که شما را به آن چه در دنیا انجام داده اید آگاه می سازد .

در آیه دیگر می فرماید : "و لکل أمة أجل فإذا جاء أجلهم لا یستأخرون ساعة و لا یستأخرون " ( اعراف / 34 )

در سوره یونس نیز می فرماید : "  قل لا أملک لنفسی ضرا و لا نفعا إلا ما شاءالله لکل أمه اجل فإذا جاء أجلهم لا یستأخرون ساعة و لا یستأخرون " (یونس /40 )

در سوره ملک نیز می فرماید : " الذی خلق الموت والحیوة لیبلوکم أیکم أحسن عملا و هوالعزیز الغفور" (ملک / 2 )

از مجموع این آیات  و سایر آیات قران کریم که با واژه موت و یا وفات و اجل و غیر آن در باره مرگ و مردن سخن به میان آورده است ، چندین حقیقت قابل برداشت است :

نخست این که هیچ موجودی را از مرگ گریزی نیست و  سرانجام ، همه موجودات به جز ذات اقدس الهی دست خوش فنا و نابودی خواهند شد . در این پدیده بین پیامبران و اولیا و صالحان و سایر انسانها تفاوتی وجود ندارد . دیگر این که انسان کمترین نقشی در تعیین عمر خویش نداشته و زمان مرگ و مردن انسان از دایره دانش و آگاهی بشر بیرون است و چنان چه مرگ حتمی و قطعی انسان فرا رسد  جز از راه معجزه و با اراده خداوند از انسان دفع نخواهد گردید ، هرچند انسان با دعا و صدقه و صله رحم و برخی از کار های نیک می تواند اجل معلق و غیر حتمی را از خود دور سازد . نکته دیگر که از آیات یاد شده برداشت می شود این است که انسان نمی تواند از مرگ و مردن فرار نماید و خود را از دست و نظر عزراییل که مأمور قبض روح انسان هاست دور نگه دارد . نکته دیگر که از این آیات استفاده می شود هدف از  زندگی انسان در دنیا است که فرجام آن مرگ و مردن خواهد بود و به عنوان ابزاری برای آزمایش انسان هاست ، انسان ها در مدت زمانی که در دنیا زندگی می کنند توانمندی های خود را می آزمایند و و از آن جا که خداوند در هر یک از انسان ها دو بعد حیوانی و ملکوتی قرار داده و  علاوه بر عقل که از ان در روایات به پیامبر درونی تعبیر شده ، پیامبرانی را از جنس خود بشر برانگیخته است تا وظیفه هدایت و راهنمایی آنان را بر دوش بکشند از این رو همه انسان ها می توانند بر اساس آموزه های نورانی پیامبران خدا ، راه را از چاه و سره را از ناسره و خوب را از بد بشناسند و در پرورش استعداد های درونی خویش و تقرب به خداوند تلاش نمایند و شخصیت خود را آنچنان که خداوند خواسته است بسازند و در انجام کار های شایسته فرصت های ارزشمند عمر خود را به کار گیرند .

آمادگی برای استقبال از مرگ دستوری دینی :

 چنان چه انسان خود را برای سفری دور و دراز آماده ساخته باشد و زاد و توشه لازم برای آن فراهم آورده باشد ؛ هیچ گاه سخن از  مرگ و مردن  برای او چندش آور نیست بلکه مایه وارستگی او و یاد آوری جهانی دیگر به دنبال این جهان مادی است .حضرت علی (علیه السلام ) در حدیثی می فرمایند :  « الدنیا سجن المؤمن والموت تحفته والجنة مأواه » یعنی "دنیا زندان مؤمن است و مرگ و مردن ارمغانی برای وی و بهشت جایگاه اوست ." از این جهت است که آن حضرت هنگامی که از ابن ملجم مرادی در مسجد کوفه ضربت می خورد ؛ می فرماید : "فزت ورب الکعبة " یعنی به خدای کعبه قسم رستگار شدم .  در کتاب بحار الانوار  (ج44/ 138-139 ) از جنادة ابن ابی امیه حدیث مفصلی نقل شده است که جناده در هنگام بیماری امام حسن مجتبی ( علیه السلام )  که بر اثر آن از دنیا رفتند رسیده است  ؛  و به آن حضرت عرض می کند "  ... فقلت یا مولای ما لک لا تعالج نفسک ؟ فقال یا عبد الله بماذا أعالج الموت ؟ قلت إنا لله  إانا الیه راجعون ... " می گوید از آن حضرت پرسیدم چرا خودتان را درمان نمی کنید ؟ امام پاسخ دادند : مرگ را با چه چیز درمان کنم ؟  و من آیه استرجاع را خوندم . سپس  عرض کردم ای پسر پیامبر خدا ! مرا موعظه کنید ، امام حسن فرمودند : " نعم إستعد لسفرک و حصل زادک قبل حلول أجلک و إعلم أنک تطلب الدنیا و الموت یطلبک و لا تحمل هم یومک الذی لم یأت علی یومک الذی أنت فیه ... " یعنی : برای سفر آخرت آماده باش و پیش از پایان زندگی خود ، زاد و توشه این سفر را فراهم آور و بدان که تو در جستجوی دنیا هستی ، در حالی که مرگ در جستجوی توست ، و هیچگاه غم فردا را که هنوز نیامده بر امروز که تو در ان هستی تحمیل نکن .

ادامه دارد...

[ جمعه ۳٠ اسفند ۱۳۸٧ ] [ ۸:۳۱ ‎ق.ظ ] [ منتظر ] [ نظرات () ]

یکى از اعضاى هیئت امناى مسجد مقدّس جمکران، که بیش از بیست سال است که توفیق خدمت به این مسجد را دارد، چنین نقل مى کند:

«دقیقاً خاطرم نیست که سال 51 بود یا 52. شب جمعه اى بود و من طبق معمول به مسجد مشرف شده بودم. جلوى ایوان مسجد قدیمى، کنار مرحوم حاج ابوالقاسم ـ کارمند مسجد که داخل دکه مخصوص جمع آورى هدایا بود ـ نشسته بودم. نماز مغرب و عشا تمام شده بود و جمعیت کم و بیش مشرف مى شدند. ناگهان خانمى جلو آمد در حالى که دست دختر 12 ساله اش را گرفته بود و پسر بچه 9 ساله اى را هم در بغل داشت. نگاهى کردم و گفتم: بفرمایید! امرى داشتید؟

زن سلام کرد و بدون هیچ مقدمه اى گفت: من نذر کرده ام که اگر امام زمان(علیه السلام) امشب بچه ام را شفا دهد، پنج هزار تومان بدهم. حالا اول مى خواهم هزار تومان بدهم.

پرسیدم: آمدى که امتحان کنى؟

گفت: پس چه کنم؟

بلافاصله گفتم: نقدى معامله کن; با قاطعیت بگو این پنج هزار تومان را مى دهم و شفاى بچه ام را مى خواهم!

کمى فکر کرد و گفت: خیلى خب، قبوله. و بعد پنج هزار تومان را داد; قبض را گرفت و رفت.

آخر شب بود و من قضیه را به کلّى فراموش کرده بودم. خانمى را دیدم که دست پسر بچه و دخترش را گرفته بود و به طرف دکّه مى آمد. به نظرم رسید که قبلا دختر بچه را دیده ام، ولى چیزى یادم نیامد. زن شروع به دعا کردن نمود و تکرار مى کرد و مى گفت: حاج آقا! خدا به شما طول عمر بدهد! خدا ان شاءاللّه به شما توفیق بدهد!

پرسیدم: چى شده خانم؟

گفت: این بچه همان بچه اى است که وقتى اول شب خدمتتان آمدم بغلم بود. و بعد پاهاى کودک را نشان داد. کاملا خوب شده بود و آثارى از ضعف یا فلج در پسرک نبود.

زن سفارش کرد که شما را به خدا کسى نفهمد. گفتم: خانم! این اتفاقات براى ما غیر منتظره نیست. تقریباً همیشه از این جور معجزه ها را مى بینیم.

گفت: هفته دیگر ان شاءاللّه با پدرش مى آییم و گوسفندى هم مى آوریم. هفته بعد که آمدند، گوسفندى را ذبح کردند و خیلى اظهار تشکر نمودند. بچه را که دیدم، او را بغل کردم و بوسیدم.

گرفته شده از کتاب کرامت های حضرت مهدی علیه السلام

[ جمعه ۳٠ اسفند ۱۳۸٧ ] [ ٦:۱٩ ‎ق.ظ ] [ منتظر ] [ نظرات () ]

           کلمه فرشته (88) بار و کلمه شیطان نیز (88) بار تکرار شده است

           کلمه بهشت (77) بار و کلمه جهنم نیز (77) بار تکرار شده است

          کلمه دنیا (115) بار و کلمه آخرت نیز (115) بار تکرار شده است

          کلمه گیاه (26) بار و کلمه درخت نیز(26) بار تکرار شده است

          کلمه تابستان گرم (5) بار و کلمه زمستان سرد نیز (5) بار تکرار شده است

          کلمه مجازات (117) بار و کلمه آمرزش نیز(117 * 2 ) بار تکرار شده است

          کلمه آسمان (7) بار و کلمه ساخت آسمان  نیز (7) بار تکرار شده است

          کلمه زکات (32) بار و کلمه برکت  نیز (32) بار تکرار شده است

          کلمه شراب (6) بار و کلمه مستی  نیز (6) بار تکرار شده است

          کلمه رحمت (72) بار و کلمه هدایت  نیز (72) بار تکرار شده است

          کلمه فقر (13) بار و کلمه ثروت  نیز (13) بار تکرار شده است

          کلمه بگو (332) بار و کلمه گفتند  نیز (332) بار تکرار شده است

          کلمه الرحمن ( 57 ) بار و کلمه الرحیم ( 114 ) بار تکرار شده است

          کلمه الفجار (3) بار و کلمه الابرار (6) بار تکرار شده است

          کلمه سختی (12 ) بار و کلمه اسانی (36) بار تکرار شده است

          کلمه ابلیس (11) بار و کلمه استعاذه با لله (11) بار تکرار شده است

          کلمه المصیبت (75) بار و کلمه الشکر (75) بار تکرار شده است

          کلمه الجهر (16) بار و کلمه العلانیه (16) بار تکرار شده است

          کلمه الشده (102) بار و کلمه الصبر (102) بار تکرار شده است

          کلمه المحبه (83) بار و کلمه الطاعه (83) بار تکرار شده است

          کلمه سجده (34) بار تکرار شده است وما در نماز های یومیه (34) بار سجده می کنیم

[ پنجشنبه ٢٩ اسفند ۱۳۸٧ ] [ ٧:٢٢ ‎ق.ظ ] [ منتظر ] [ نظرات () ]

عمر دنیا  و زمین و انبساط آن (بیگ بنگ) -  سیاه چاله ها و ستاره های نوترونی همگی گوشه ای از معجزات قرآن است!

 

 

نسبت عمر دنیا به عمر زمین:

 

سوره ی 50 (ق): آیه ی 38:

"ما آسمان ها و زمین و آنچه در میان آنهاست در شش روز آفریدیم و هیچ گونه رنج و سختی ای به ما نرسید"

سوره ی 41 (فصلت): آیه ی 9:

"بگو: آیا شما به آن کس که زمین را در دو روز آفرید کافر هستید و برای او همانندهایی قرار می دهید؟ او پروردگار جهانیان است!"

 

امروزه دانشمندان با توجه به شواهد موجود عمر زمین را 4.5 میلیارد سال پیش بینی می کنند.

این در حالی است که عمر دنیا 13.5 میلیارد سال برآورد شده است.

در قرآن آمده که زمین در دو روز و دنیا در شش روز خلق شد. (عمر دنیا 3 برابر عمر زمین است).

اگر این موضوع را با شواهد عینی امروز مقایسه کنیم هیچ کمبودی دیده نمی شود!

عمر دنیا (13.5 میلیارد سال) را بر عمر زمین (4.5 میلیارد سال) تقسیم کنید.

جواب 3 بدست می آید.

این بدان معناست که علم امروز نیز به این مسئله رسیده که عمر دنیا 3 برابر عمر زمین است!

 

سیاه چاله ها و ستاره های نوترونی: 

سوره ی 86 (طارق): آیات 1 تا 3:

"سوگند به آسمان و کوبنده ی شب! و تو نمی دانی کوبنده ی شب چیست. همان ستاره ی ثاقب است!"

 در عربی "ثقب" به معنای چاله و "ثاقب" به معنای چیزی است که چاله را ایجاد می کند.

 

نسبیت عام پیش بینی می کند که سیاه چاله ها از ستاره های نوترونی بوجود می آیند. ستاره های نوترونی اکثرا قابل رویت نیستند و تنها با امواج رادیویی (پالس ها) رصد می شوند.

امواج دریافتی از این ستاره ها طوری به نظر می رسد که کسی به جایی می کوبد! (ستاره ی کوبنده).

باور ندارید؟ گوش کنید!

قرآن در آسمان ستاره ای کوبنده را معرفی می کند که ثاقب است. (چاله ایجاد می کند).

کلام واضح قرآن در این مورد جایی برای شک نمی گذارد!

 

بیگ بنگ – بیگ کرانچ و انبساط دنیا:

 

سوره ی 55 (الرحمن): آیه ی 37:

"آسمان ها روزی دوباره شکاف برمی دارند و مانند گل سرخی باز می شوند!"

سوره ی 51 (الذاریات): آیه ی 47:

"و ما آسمان ها را با قدرت خود بنا کردیم و همواره آن را وسعت می بخشیم!"

سوره ی 21 (الانبیا): آیه ی 104:

"در آن روز که آسمان را چون طوماری در هم می پیچیم هماگونه که آفرینش را آغاز کردیم آنرا باز می گردانیم. این وعده ای است که بر ماست و قطعا آنرا انجام می دهیم!"

 

با بیان تئوری بیگ بنگ دانشمندان همواره در صدد گسترش آن بوده اند.

مدتی بعد به کمک تحقیقات عده ای از دانشمندان مشخص شد که علاوه بر بیگ بنگ پدیده ای به نام بیگ کرانچ هم باید وجود داشته باشد. و همانطور که دنیا باز شده روزی به همان نقطه ی آغاز جمع می شود. (انا لله و انا الیه راجعون).

قرآن این موضوع را در ابتدا به باز شدن یک غنچه ی گل رز تشبیه می کند و بیان می دارد که با قدرت بی انتهای خویش در حال گسترش (انبساط) دنیا است!

و روزی همانطور که این دنیا را باز کرد دوباره مانند طوماری آنرا در هم خواهد پیچید. (بیگ کرانچ).

 

و این سخن حقیقت است!

 

ترجمه و گردآوری: علیرضا یعقوبی

منبع اصلی: http://www.speed-light.info

منبع هوپا

[ سه‌شنبه ٢٧ اسفند ۱۳۸٧ ] [ ٦:٥٠ ‎ق.ظ ] [ منتظر ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

با سلام خدمت شما بازدیدکننده گرامی ، به سایت علمی فرهنگی دین جاویدان خوش آمدید . لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وبلاگ ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید و به ما در بهتر شدن کیفیت مطالب وبلاگ یاری رسانید . برای سریع تر رسیدن به مطلب مورد نظر از آرشیو موضوعی استفاده کنید همچنین میتونید به آرشیو مراجعه کنید. برای تبادل لینک , لوگو ,بنر از طریق نظرات به ما اطلاع دهید .
نويسندگان
صفحات اختصاصی
امکانات وب