دین جاویدان
قالب وبلاگ

قرآن کریم، این وعده‏ی قطعی را به انسان‏های مؤمن و پاکدامن، داده است که روزی شرارت و ناامنی به پایان خواهد رسید، و با نابودی عوامل شرّ و فساد، جامعه انسانی، لذت امنیت واقعی را خواهندچشید، آنچنان امنیت و آرامش که هیچ ترس و اندوهی، آن را تهدید نخواهدکرد.

مقوله امنیت، قدمتی به بلندای تاریخ انسان دارد یعنی از نخستین روزی که موجودی به نام انسان، پا به عرصه هستی و دنیا می‏گذارد، با مشکل و معضل مهم ناامنی و نحوه برخورد با آن، مواجه شده و دست و پنجه نرم می‏کند. در طول تاریخ انسان، جامعه و مردمی را سراغ نداریم که فارغ از دغدغه معضل و معمای ناامنی،ترس، اضطراب و نگرانی، روز و روزگاری را سپری کرده باشند. لذا به جرئت می‏توان گفت که مقوله امنیت، عمری درازتر و طولانی‏تر، از مفاهیم دولت و جامعه... دارد، چرا که انسان در نخستین روز هبوطش در این عالم خاکی و دوره حیات تجردش و قبل از شکل‏گیری زندگی اجتماعی، با مشکل ناامنی، کاملاً مأنوس، آشنا، همدم و دست به گریبان بوده است، چون در محیطی که زندگی می‏کرد، علاوه بر تأمین آب، غذا و حفاظت جان از گرما و سرما، باید به جدال و مبارزه سخت و طاقت فرسا؛ با موجودات وحشی می‏پرداخت، حیوانات که هر لحظه امکان داشت به ساحه و قلمرو حیات انسان، حمله‏ور شود؛ و انسان را طعمه خویش سازد، و امنیت جانی انسان را به خطر اندازد. با گذشت زمان، و تکامل بشر و شکل‏گیری اجتماعات، مبحث امنیت هم، شاخ و برگ بیشتری پیدا می‏کند.

گرچه عده‏ای از قلم به دستان، نخستین مباحث فلسفی - سیاسی؛ در حوزه امنیت را در گفتمان فلاسفه‏ای چون افلاطون و ارسطو... به زعم خویش پیدا کرده‏اند. چرا که این اندیشمندان و فرهیختگان، یکی از عمده‏ترین وظائف حکومتها را ایجاد امنیت، می‏دانسته و بر آن اصرار و تأکید، می‏کرده‏اند.

ولی انصاف این است که قبل از افلاطون و ارسطو، پیامبران الهی از جمله حضرت ابراهیم خلیل(ع)، معضل امنیت را مطرح کرده‏اند، و در مطالبات خود، قبل از مسائل اقتصادی و قبل از مسائل توحید و عبودیّت، مسأله امنیت را علی الظاهر، از خالق خویش، استدعا می‏کند، آنجا که می‏گوید: «پروردگارا! این سرزمین را شهر امنی قرار ده و اهل آن را از ثمرات گوناگون؛ روزی عطا کن.»

در تاریخ اسلام هم، از همان آغاز و بعثت رسول گرامی اسلام، بخش عمده‏ای از احکام، دستورات و قوانین آن، مستقیم و یا غیر مستقیم، در جهت نظم و تأمین امنیت و نحوه برخورد با عوامل شر و فساد، جنایت، بی بندوباری و ناامنی، نقش مثبت و ارزنده‏ای داشته و دارد. و از آن تاریخ به بعد هم، علماء و دانشمندان و محققین که در زمینه متون اسلامی «آیات قرآن و احادیث و سیره عملی معصومین» تحقیق و بررسی داشته‏اند، نظریات ناب اسلامی را از متون اولیه آن، استخراج کرده‏اند، و در دسترس جامعه بشری قرار داده‏اند، که اگر روزی آن احکام و قوانین اسلامی، به صورت کامل اجرا و عملی شود، بدون شک، امنیت کامل در سایه تقوا و رعایت حقوق همه مردم و اجرای عدالت، برابری و مساوات اسلامی، ایجاد خواهد شد.

امنیت آرزوی دیرین بشر

همان گونه که مشاهده می‏کنیم،از دوره های خیلی دور تا حال،تشکیل حکومت صالح و شایسته، و تأمین عدالت، آزادی و امنیت اجتماعی، از جمله آمال و آرزوهای دیرین فلاسفه، بزرگان و مصلحین جوامع بشری، بوده است امروز هم، تقریباً عموم اندیشمندان و سیاسیون با انصاف،تنها راه علاج دردها، مشکلات و بیماریهای جامعه بشری در جلوگیری از ظلم، تبعیض، بی‏عدالتی، جنگ و خون ریزی را، در تثبیت صلح، صمیمیت وبرادری، تشکیل حکومت عدالت گستر جهانی، ورشد فکری و فرهنگی جوامع بشری، می‏دا نند و معرفی می‏کنند.

کلمات و جملات بزرگان و اندیشمندان مندرج در صفحات تاریخ، در حقیقت باز خوانی یک واقعیت جاوید و همیشگی است و آن، انتظار پایا ن دردها، سرگردانیها و ناامنی‏ها، و رسیدن به مدینه فاضله و شهر خورشید که انسان‏ها در آن، حیات انسانی داشته و زندگی‏شان سر و سامان پیدا کند، دوره‏ی ایده‏آل و روءیائی که درآن، مشکلات جهل و نادانی، و معضلات فقر و تهیدستی، حل و فصل شود و انسان‏های گرسنه و برهنه، در فاصله های نه چندان دور تر از کاخ‏های سر به فلک کشیده فرعونی، حقوق فردی و اجتماعی‏شان پایمال نشود.

و امّا دریغ و درد که این آرزو، و انتظار، نه تنها تا حال، محقق نشده است بلکه برعکس،هر لحظه و ساعتی که بر عمر این عالم پیر و کهن، افزوده می‏شود، فاصله‏های فقر و غنا، بیشتر شده، تبعیض و بی‏عدالتی، همچنان قربانی می‏گیرد و سایه‏های شوم یأس و ناامیدی، بساط شادی، و سرور را بی‏رحمانه، طعمه‏ای خویش می‏سازد، ناامنی‏های اخلاقی و اجتماعی، اضطراب، و دلهره را، هم کاروان انسان‏های درد مند و رنجیده ساخته و به پیش می‏تازد.

در شرایط فعلی که زمین و زمان در تسخیر انسان، قرار گرفته و حتی کُرّات دیگر، از تاخت و تاز انسان معاصر، بی‏بهره نمانده است، بازهم، این پرسش در ذهن و ضمیر انسان‏های ستمدیده، مطرح است که آیا این شب سرد، تاریک و ظلمانی، به صبح روشن و نورانی، مبدل خواهد شد، آیا روزی خواهد رسید که دردهای کهنه و قدیمی بشر، التیام یابد، و سایه های شوم جهل و نادانی فقر و تهیدستی، تبعیض و بی‏عدالتی که از روزگاران کهن تا هم اکنون، هم کاروان انسانها بوده، با گوشت، پوست و خون او عجین، شده است، از فضای تاریک زندگانی او زدوده شده و رخت بر بندد؟ آیا روزی خواهد رسید که در آن، ظلم، حق کشی، تجاوز و ... جایش را به صلح، صفا، صمیمیت و برادری بدهد و انسانها، در سایه‏ی عدالت و آزادی اجتماعی حلاوت و شیرینی آرامش و امنیت کامل روحی و روانی، فردی و اجتماعی و ملی و بین المللی را با تمام وجود،لمس کرده و فارغ از نگرانی و دغدغه معاش و امور مادی، در کنار هم، دیگر به زندگی مسالمت آمیز انسانی ادامه دهند و راه تعالی و تکامل را با فراغ بال سپری بنمایند.؟

و آیا بهشت دنیوی انسان، مدینه فاضله و شهرخورشیدی که حاکمان و دولتمردان آن، عقلای عالم بوده، قوانین آن، عدالت، آزادی و امنیت اجتماعی را به ارمغان آورد. آرزوی است محال و ناممکن؟ و یا روزی این آمال و آرزوهای دیرین بشر، محقق شده و مصداق خارجی، پیدا خواهد کرد؟!

اگر پرسش‏های مطرح شده را، به آیات قرآن،عرضه کنیم،متوجه خواهیم شدکه: قرآن کریم،رنج و اندوه انسان را ابدی نمی‏داند، و ستم و بیداد را نیز، هم زاد وهم راه همیشگی او، معرفی نمی‏کند، بلکه قرآن مجید،علل و عواملی که موجب رنج و اسارت انسان‏ها و مانع حرکت تکاملی او می‏شو د را محکوم به فنا و نابودی دانسته و فرجام تاریخ را روشن و ایده‏آل، معرفی می‏کند، فرجامی که در آن،حق بر باطل، پیروز شده،عدالت و آزادی جایگزین ظلم،جور و ا ستبداد خواهد شد، دردها،مشکلات و بدبختی‏های انسان، به پایان خواهد رسید، ترس،وحشت و ناامنی، جایش را به محیط امن و آرام داده و بندگان صالح،شایسته و وارسته،وارثان و حاکمان زمین و زمان خواهندشد جهان را از لوث وجودافراد پست،پلید و ستم پیشه ونااهل پاکسا زی، خواهندکرد.قرآن کریم از سنتِ پیروزی حق بر باطل، غلبه راه و رسم انبیاء و اولیاء، خلافت و وراثت مومنان و صالحان در زمین، جهان شمولی دین خدا، استقرار آیین خدا پسندانه و تحقق صلح و امنیت جهانی

در آیات گوناگون و مختلفی خبر می‏دهد و می‏فرماید : «ما در کتاب آسمانی زبور، پس از ذکر، چنین مرقوم کردیم که در آینده صالحان و پاکان، وارثان زمین، خوا هند شد و روی زمین،برای همیشه ازعناصرنا اهل و حاکمیت جور، و ستم، پاکیزه، خواهد شد به راستی که در این،پیامی است برای عبادت کنندگان»

ادامه دارد...

[ پنجشنبه ٩ مهر ۱۳۸۸ ] [ ۱٠:۱٠ ‎ق.ظ ] [ منتظر ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

با سلام خدمت شما بازدیدکننده گرامی ، به سایت علمی فرهنگی دین جاویدان خوش آمدید . لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وبلاگ ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید و به ما در بهتر شدن کیفیت مطالب وبلاگ یاری رسانید . برای سریع تر رسیدن به مطلب مورد نظر از آرشیو موضوعی استفاده کنید همچنین میتونید به آرشیو مراجعه کنید. برای تبادل لینک , لوگو ,بنر از طریق نظرات به ما اطلاع دهید .
نويسندگان
صفحات اختصاصی
امکانات وب