دین جاویدان
قالب وبلاگ

بیان این مطالب  با عنوان سفر آخرت یاد آوری سر نوشتی است که هیچ کس را گریزی از آن نیست . داستان مرگ و مردن ، داستانی واقعی است که انس و جن و کوچک و بزرگ و زن و مرد و خدا پرست و کافر نمی شناسد و حتی پیامبران الهی و فرشتگان مقرب نیز از آن مستثنی نیستند . ما قصد داریم بر اساس آیات شریفه قرآن کریم و روایات معصومان و بزرگان دین و حکایات واقعی ، لحظاتی شما را از این جهان مادی ، بیگانه ساخته ، و هر چند دقایقی ناچیز شما را با خود به تماشای این پدیده  برده و زمینه ای را برای خود و دیگران فراهم آوریم تا از سراب غفلت بیرون آییم و از بی رنگی خود را تهی سازیم و رنگ ثابت خدایی به خود گیریم و از سرنوشت گذشتگان عبرت بگیریم .

مرگ پدیده ای غیر قابل اجتناب :

علاوه بر این که روزانه همه ما شاهد مرگ و میر بسیاری از انسان ها هستیم و خود نیز از سرنوشت خویش حتی برای چند دقیق دیگر بی خبریم و دیر یا زود و خواسته و نا خواسته ناچاریم خود را تسلیم مرگ و مردن نماییم ، به خوبی روشن نیست که چرا ما از این رخداد که گریزی از آن نداریم همواره غافلیم و ان را به فراموشی می سپاریم ، حضرت علی ( علیه السلام ) در حدیثی می فرمایند از چند گروه در شگفتم و یکی از آن ها کسی است که مرگ را فراموش می کند در حالی که مرده ها را می بیند ، " عجبت لمن نسی الموت و هو یری الموتی ". قرآن کریم در آیات زیادی موضوع مرگ و مردن را یادآوری نموده است و در باره چشیدن مرگ از سوی هر جانداری تأکید کرده است. در سوره انبیاء آیه 35 چنین می فرماید : " کل نفس ذائقة الموت و نبلوکم بالشر و الخیر فتنة و الینا ترجعون " ( انبیاء / 35) یعنی هر جان و روحی و انسانی مرگ را خواهد چشید و ما شما را با بدی و خوبی آزمایش خواهیم کرد . در آیه دیگر می فرماید : " کل من علیها فان  *و یبقی وجه ربک ذوالجلال والاکرام "  (26 ، 27 ) در این آیه خداوند تاکید دارد که هر موجود زنده ای که بر روی زمین زندگی می کند فانی و نابود خواهد شد و تنها خداوند و جلوه های با عظمت و بزرگوار او باقی خواهد ماند .

در آیه دیگری می فرماید : " قل إن الموت الذی تفرون منه فإنه ملاقیکم ثم تردون الی عالم الغیب و الشهادة فینبئکم بما کنتم تعملون " ( جمعه/8 ) در این آیه فرموده است که به مردم بگو این مرگی که از آن گریزانید پس شما را ملاقات خواهد کرد و شما پس از مرگ به سوی خداوند آگاه به همه پدیده های آشکار و پنهانی باز می گردید و اوست که شما را به آن چه در دنیا انجام داده اید آگاه می سازد .

در آیه دیگر می فرماید : "و لکل أمة أجل فإذا جاء أجلهم لا یستأخرون ساعة و لا یستأخرون " ( اعراف / 34 )

در سوره یونس نیز می فرماید : "  قل لا أملک لنفسی ضرا و لا نفعا إلا ما شاءالله لکل أمه اجل فإذا جاء أجلهم لا یستأخرون ساعة و لا یستأخرون " (یونس /40 )

در سوره ملک نیز می فرماید : " الذی خلق الموت والحیوة لیبلوکم أیکم أحسن عملا و هوالعزیز الغفور" (ملک / 2 )

از مجموع این آیات  و سایر آیات قران کریم که با واژه موت و یا وفات و اجل و غیر آن در باره مرگ و مردن سخن به میان آورده است ، چندین حقیقت قابل برداشت است :

نخست این که هیچ موجودی را از مرگ گریزی نیست و  سرانجام ، همه موجودات به جز ذات اقدس الهی دست خوش فنا و نابودی خواهند شد . در این پدیده بین پیامبران و اولیا و صالحان و سایر انسانها تفاوتی وجود ندارد . دیگر این که انسان کمترین نقشی در تعیین عمر خویش نداشته و زمان مرگ و مردن انسان از دایره دانش و آگاهی بشر بیرون است و چنان چه مرگ حتمی و قطعی انسان فرا رسد  جز از راه معجزه و با اراده خداوند از انسان دفع نخواهد گردید ، هرچند انسان با دعا و صدقه و صله رحم و برخی از کار های نیک می تواند اجل معلق و غیر حتمی را از خود دور سازد . نکته دیگر که از آیات یاد شده برداشت می شود این است که انسان نمی تواند از مرگ و مردن فرار نماید و خود را از دست و نظر عزراییل که مأمور قبض روح انسان هاست دور نگه دارد . نکته دیگر که از این آیات استفاده می شود هدف از  زندگی انسان در دنیا است که فرجام آن مرگ و مردن خواهد بود و به عنوان ابزاری برای آزمایش انسان هاست ، انسان ها در مدت زمانی که در دنیا زندگی می کنند توانمندی های خود را می آزمایند و و از آن جا که خداوند در هر یک از انسان ها دو بعد حیوانی و ملکوتی قرار داده و  علاوه بر عقل که از ان در روایات به پیامبر درونی تعبیر شده ، پیامبرانی را از جنس خود بشر برانگیخته است تا وظیفه هدایت و راهنمایی آنان را بر دوش بکشند از این رو همه انسان ها می توانند بر اساس آموزه های نورانی پیامبران خدا ، راه را از چاه و سره را از ناسره و خوب را از بد بشناسند و در پرورش استعداد های درونی خویش و تقرب به خداوند تلاش نمایند و شخصیت خود را آنچنان که خداوند خواسته است بسازند و در انجام کار های شایسته فرصت های ارزشمند عمر خود را به کار گیرند .

آمادگی برای استقبال از مرگ دستوری دینی :

 چنان چه انسان خود را برای سفری دور و دراز آماده ساخته باشد و زاد و توشه لازم برای آن فراهم آورده باشد ؛ هیچ گاه سخن از  مرگ و مردن  برای او چندش آور نیست بلکه مایه وارستگی او و یاد آوری جهانی دیگر به دنبال این جهان مادی است .حضرت علی (علیه السلام ) در حدیثی می فرمایند :  « الدنیا سجن المؤمن والموت تحفته والجنة مأواه » یعنی "دنیا زندان مؤمن است و مرگ و مردن ارمغانی برای وی و بهشت جایگاه اوست ." از این جهت است که آن حضرت هنگامی که از ابن ملجم مرادی در مسجد کوفه ضربت می خورد ؛ می فرماید : "فزت ورب الکعبة " یعنی به خدای کعبه قسم رستگار شدم .  در کتاب بحار الانوار  (ج44/ 138-139 ) از جنادة ابن ابی امیه حدیث مفصلی نقل شده است که جناده در هنگام بیماری امام حسن مجتبی ( علیه السلام )  که بر اثر آن از دنیا رفتند رسیده است  ؛  و به آن حضرت عرض می کند "  ... فقلت یا مولای ما لک لا تعالج نفسک ؟ فقال یا عبد الله بماذا أعالج الموت ؟ قلت إنا لله  إانا الیه راجعون ... " می گوید از آن حضرت پرسیدم چرا خودتان را درمان نمی کنید ؟ امام پاسخ دادند : مرگ را با چه چیز درمان کنم ؟  و من آیه استرجاع را خوندم . سپس  عرض کردم ای پسر پیامبر خدا ! مرا موعظه کنید ، امام حسن فرمودند : " نعم إستعد لسفرک و حصل زادک قبل حلول أجلک و إعلم أنک تطلب الدنیا و الموت یطلبک و لا تحمل هم یومک الذی لم یأت علی یومک الذی أنت فیه ... " یعنی : برای سفر آخرت آماده باش و پیش از پایان زندگی خود ، زاد و توشه این سفر را فراهم آور و بدان که تو در جستجوی دنیا هستی ، در حالی که مرگ در جستجوی توست ، و هیچگاه غم فردا را که هنوز نیامده بر امروز که تو در ان هستی تحمیل نکن .

ادامه دارد...

[ جمعه ۳٠ اسفند ۱۳۸٧ ] [ ۸:۳۱ ‎ق.ظ ] [ منتظر ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

با سلام خدمت شما بازدیدکننده گرامی ، به سایت علمی فرهنگی دین جاویدان خوش آمدید . لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وبلاگ ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید و به ما در بهتر شدن کیفیت مطالب وبلاگ یاری رسانید . برای سریع تر رسیدن به مطلب مورد نظر از آرشیو موضوعی استفاده کنید همچنین میتونید به آرشیو مراجعه کنید. برای تبادل لینک , لوگو ,بنر از طریق نظرات به ما اطلاع دهید .
نويسندگان
صفحات اختصاصی
امکانات وب